Pontos idő

Közlekedem - tapasztalati blog

Közlekedem szinte minden nap. Közlekedek a fővárosban - de más nagyvárosokban is -, de rendszeresen vasúttal és Volánbuszokkal is (változatosan). Autózom is, amikor működik és/vagy amikor muszáj vagy olcsóbb, ritkábban azért, mert mondjuk kényelmesebb vagy gyorsabb. Ami itt található az a tapasztalat, mely napról napra folyamatosan bővül. Olvasható minden, amit épp átélek e téren, legyen az pozitív vagy negatív, követendő vagy elvetendő példa.

Kommentezés

Az előzetes moderációt kikapcsoltam, mert nem ülhetek állandóan a gép előtt. Szinte naponta ellenőrzöm, hogy volt-e kommentezés és figyelemmel kísérem a leírtakat. Kicsire nem adok, de ne a trágárság legyen a mérvadó, ne az legyen 90%-osan a komment alapja. Köszönöm.

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

IndaFotó képek

Véletlenszerű IDÉZETEK

Friss topikok

Különleges járművek a fővárosban + "egy új találmány"

2008.12.18. 16:42 :: Közlekedésguru

A főváros "kedvenc" közlekedési szolgáltatójánál rengeteg féle-fajta járművel találkozhatunk. Sokunk megjegyzi, ha szépen karbantartott vagy megbecsült kocsival utazhat, főként ami valami miatt "kilóg a sorból".

A Volvok közül például a legmegbecsültebbek az FKU-911-es, 903-as és 904-es "Flóra", "Noémi" és "Judit" névre hallgató buszok, valamint az FLR-726-os "Zsuzsanna". Érezhetően látszik a buszokon kívül és belül, hogy "egy kicsit más".

Az egyedi járművek közül megemlítendő a Ganz Hungaroplan "Csufi" villamosa vagy a Ganz G2 metrószerelvénye, melyek elsőre nagy meglepetést okozhattak az utasoknak. Utóbbi elég keveset közlekedett a hármas vonalon, előbbit idén száműzték a szentendrei Városi Tömegközlekdési Múzeumba, betöltött 20. életévének hálájaként. A VT-Transman pedig egy pécsi Ikarus 284-est (összesen 4 darab készült belőlük) közlekedtetett sokáig a fővárosban.

Ma is találkozhatunk "különleges" járművekkel a fővárosban közlekedők közül, ilyen például az Ikarus C60-as,

 

 

az Irisbus-os Agora,

 

az Ikarus 411-es trolija (korábban sárga-zöld festéssel),

de meglepő lehet a társaikkal ellentétben digitális kijelzőkkel ellátott MAN busz és a TW6000 villamos is. A legelső egyedi ajtónyitásos próbarendszerű villamosokat (Ipari csuklósoknál a 1341-es) és buszokat is meg lehet ismerni, de a Fogaskerekű Vasút szerelvényei közül is van, amelyik egyedi ajtónyitási lehetőséget kapott. A KCSV-k közül is van két különleges, a 1303-as, mely a többitől eltérően KCSV5-ös (megismerhető a fabetétjeiről az ajtóknál, '94-től narancssárga színben, fehér színű ajtóival hívta fel magára a figyelmet, ma ugyanolyan színű, mint a többi) és a 1328-as, mely régi típusú áromszedővel jár a többi KCSV7-estől eltérően. 

A kettes metró felújított metrószerelvényeivel akik rendszeresen utaznak vajon tudják, hogy van kettő különböző a többi felújítottól? Az egyik abban tér el csak, hogy kocsinként egy helyett három digitális kijelzője is van, a másik pedig felújított, mégis más színben tündököl a belseje és még megmaradtak benne a bőr üléshuzatok.

Kevésbé meglepő egy sokat használt járműtípus, az Ikarus 435-öse, amiből van egy különleges, táblás viszonylatjelzésű. Lehet ez fel sem tűnne sokaknak -hisz elég sok FOK-GYEM kijelző rossz és táblával pótolják, már ha pótolják-, de ha a harmadik ajtónál száll fel valaki meglepheti az állóhelyes rész helyén elhelyezett 4 ülőhely, mert ezen az egy buszon 40 helyett 44 ülőhelyet lehet elfoglalni.

Egy régi típusú Ikarus 280-asra felszállás közben feltűnne a "kamerával megfigyelt terület" matrica? És az utastérben a térfigyelő kamerák. És az feltűnne, ha szokatlan, kék üléshuzatok (BPO-029-es) lennének ezen a típuson vagy épp másik típusban megszokott ülések? A Rákoskert-buszra felújított 260-asok például a 415- és 435-ösökben megszokott ülőhelyeket és ezekből kettővel többet kaptak, a hátsó ajtóval szemben ugyanis van kettő plusz úgy, ahogyan a csuklósokon megszokott. A viszonylat ilyen formában megszűnt, a buszai is kerültek ide-oda. Feltűnne a "gyors 7-173"-festésű (illetve mostmár csak elől pirosra lemázolt) buszokon megszokott ülőhelytípus nem ilyen festésű buszokon? Egyszer a BPO-822-essel az első ajtónál utazva (csuklós 280-as Ikarus szintén) a busz ajtaja fölött egy gyönyörű "EXIT" felirat tűnt fel, fluoreszkálós nagy zöldes tábla.

Néha egy-egy matrica, egy-egy festés vagy embléma elég ahhoz, hogy különlegessé váljon egy-egy jármű a többi "sokból". A Volánoknál egy buszra 1-2-3 sofőr jut, de állandó jelleggel ugyanarra a buszra, így megszokott a busz egyedi díszítése-szépítése. A BKV-nál ilyen kevés van a sofőrök naponta más busszal róják a köröket -azzal megy, ami jut-. Így meglepőbb egy ilyen "otthonosabbá tétel".


De miért ez a hosszú bevezető? Mert amivel találkoztam, még engem is mélyen meglepett.

Szagtalanítók az Ikarus 260-as tetején. Megoldás a szagok ellen, így kevésbé zavarja az olajszag, a hajléktalan és egyéb "takarítatlanságból" eredő bűz az utasokat. Lehet annyira megihlette a BKV-t a sok panaszkodó, akiknek a járműveken élvezhető szagokkal volt némi problémájuk? - Én még csak egy ilyen busszal találkoztam, ez kevés lesz a panaszkodóknak.

Nos, a "hiba" (szagok) elhárítására takarítás a magas költségek miatt nem jöhetett szóba a vállalatnál, de olcsóbb szagtalanító született megoldásként egy (vagy több?) jármű(vek)re.

 

3 komment

Címkék: bkv főváros járművek különleges járművek

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedem.blog.hu/api/trackback/id/tr23830060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cooldogg 2008.12.21. 23:06:54

én a 280T-t tanulmányoztam kicsit és az alábbi eredményre jutottam: 256-felújított narancssárga gumiszegélyekkel; 236-263 tudtommal csak ez a 2 zöld kapaszkodós; 204-263 a szélvédő elválasztójuk fémből van pont mint a buszoknak, mellesleg azt is tudom, hogy a 263-as volt az a troli ami kb. 10 éve nekiment az Örssel szemben lévő háznak.
A 208-as számjelzése pedig vastag szürke festékkel van felírva míg a többinek ugyebár vékony fehér. Ennyi a megfigyelésem, ha még látok valamit akkor írok. Ja és sok sikert a bloghoz.:D

ZBR 2009.01.12. 00:49:58

Elég sok szagtalanítós busz van... Főleg 415-ösökön gyakori.

grgczy 2009.07.26. 05:07:53

egy ik ezüst 280ason a kapaszzkodón a jelzőgombok körül meg a leszállásjelző lámpája, valamint ugyanezek a gombok bent a vezetőfülkében sárga keretet viselnek. van még pár ikarus matrica is a buszon. régen piros 54esen járt. kár hogy kihagytad :)