A főváros "kedvenc" közlekedési szolgáltatójánál rengeteg féle-fajta járművel találkozhatunk. Sokunk megjegyzi, ha szépen karbantartott vagy megbecsült kocsival utazhat, főként ami valami miatt "kilóg a sorból".
A Volvok közül például a legmegbecsültebbek az FKU-911-es, 903-as és 904-es "Flóra", "Noémi" és "Judit" névre hallgató buszok, valamint az FLR-726-os "Zsuzsanna". Érezhetően látszik a buszokon kívül és belül, hogy "egy kicsit más".
Az egyedi járművek közül megemlítendő a Ganz Hungaroplan "Csufi" villamosa vagy a Ganz G2 metrószerelvénye, melyek elsőre nagy meglepetést okozhattak az utasoknak. Utóbbi elég keveset közlekedett a hármas vonalon, előbbit idén száműzték a szentendrei Városi Tömegközlekdési Múzeumba, betöltött 20. életévének hálájaként. A VT-Transman pedig egy pécsi Ikarus 284-est (összesen 4 darab készült belőlük) közlekedtetett sokáig a fővárosban.
Ma is találkozhatunk "különleges" járművekkel a fővárosban közlekedők közül, ilyen például az Ikarus C60-as,
az Irisbus-os Agora,
az Ikarus 411-es trolija (korábban sárga-zöld festéssel),
de meglepő lehet a társaikkal ellentétben digitális kijelzőkkel ellátott MAN busz és a TW6000 villamos is. A legelső egyedi ajtónyitásos próbarendszerű villamosokat (Ipari csuklósoknál a 1341-es) és buszokat is meg lehet ismerni, de a Fogaskerekű Vasút szerelvényei közül is van, amelyik egyedi ajtónyitási lehetőséget kapott. A KCSV-k közül is van két különleges, a 1303-as, mely a többitől eltérően KCSV5-ös (megismerhető a fabetétjeiről az ajtóknál, '94-től narancssárga színben, fehér színű ajtóival hívta fel magára a figyelmet, ma ugyanolyan színű, mint a többi) és a 1328-as, mely régi típusú áromszedővel jár a többi KCSV7-estől eltérően.
A kettes metró felújított metrószerelvényeivel akik rendszeresen utaznak vajon tudják, hogy van kettő különböző a többi felújítottól? Az egyik abban tér el csak, hogy kocsinként egy helyett három digitális kijelzője is van, a másik pedig felújított, mégis más színben tündököl a belseje és még megmaradtak benne a bőr üléshuzatok.
Kevésbé meglepő egy sokat használt járműtípus, az Ikarus 435-öse, amiből van egy különleges, táblás viszonylatjelzésű. Lehet ez fel sem tűnne sokaknak -hisz elég sok FOK-GYEM kijelző rossz és táblával pótolják, már ha pótolják-, de ha a harmadik ajtónál száll fel valaki meglepheti az állóhelyes rész helyén elhelyezett 4 ülőhely, mert ezen az egy buszon 40 helyett 44 ülőhelyet lehet elfoglalni.
Egy régi típusú Ikarus 280-asra felszállás közben feltűnne a "kamerával megfigyelt terület" matrica? És az utastérben a térfigyelő kamerák. És az feltűnne, ha szokatlan, kék üléshuzatok (BPO-029-es) lennének ezen a típuson vagy épp másik típusban megszokott ülések? A Rákoskert-buszra felújított 260-asok például a 415- és 435-ösökben megszokott ülőhelyeket és ezekből kettővel többet kaptak, a hátsó ajtóval szemben ugyanis van kettő plusz úgy, ahogyan a csuklósokon megszokott. A viszonylat ilyen formában megszűnt, a buszai is kerültek ide-oda. Feltűnne a "gyors 7-173"-festésű (illetve mostmár csak elől pirosra lemázolt) buszokon megszokott ülőhelytípus nem ilyen festésű buszokon? Egyszer a BPO-822-essel az első ajtónál utazva (csuklós 280-as Ikarus szintén) a busz ajtaja fölött egy gyönyörű "EXIT" felirat tűnt fel, fluoreszkálós nagy zöldes tábla.
Néha egy-egy matrica, egy-egy festés vagy embléma elég ahhoz, hogy különlegessé váljon egy-egy jármű a többi "sokból". A Volánoknál egy buszra 1-2-3 sofőr jut, de állandó jelleggel ugyanarra a buszra, így megszokott a busz egyedi díszítése-szépítése. A BKV-nál ilyen kevés van a sofőrök naponta más busszal róják a köröket -azzal megy, ami jut-. Így meglepőbb egy ilyen "otthonosabbá tétel".
De miért ez a hosszú bevezető? Mert amivel találkoztam, még engem is mélyen meglepett.
Szagtalanítók az Ikarus 260-as tetején. Megoldás a szagok ellen, így kevésbé zavarja az olajszag, a hajléktalan és egyéb "takarítatlanságból" eredő bűz az utasokat. Lehet annyira megihlette a BKV-t a sok panaszkodó, akiknek a járműveken élvezhető szagokkal volt némi problémájuk? - Én még csak egy ilyen busszal találkoztam, ez kevés lesz a panaszkodóknak.
Nos, a "hiba" (szagok) elhárítására takarítás a magas költségek miatt nem jöhetett szóba a vállalatnál, de olcsóbb szagtalanító született megoldásként egy (vagy több?) jármű(vek)re.
Utolsó kommentek